onsdag, december 21, 2011

Svar från Ecco

Tack för Ditt mejl.

Vi beklagar att kängorna inte har varit till belåtenhet.

Enligt den svenska Konsumentköplagen ska man som konsument alltid vända sig med sina reklamationer till den butik där man har köpt varan. En reklamation är mellan konsument och butik. Du har rätt att reklamera varan inom tre år från inköpsdagen. Lagen säger vidare att man måste ha någon form av bevis på var, när och till vilket pris varan är inhandlad. Vi som producent av varan har inte direktkontakt med konsument avseende reklamation. Efter en reklamation får ECCO all information om vilken sko som är reklamerad, vad som hänt med den, vilken storlek mm. Information som sedan går vidare till bland annat ECCO’s Kvalitets- och Produktavdelning i Danmark, där man utvecklar framtida skor. Allt för att inte reklamationerna ska upprepas.

Enligt Konsumentköplagen, Allmänna Reklamationsnämndens utslag och skobranschens praxis har butiken rätt till följande:

Om reklamationen är befogad görs avdrag för den nytta konsumenten haft av skorna. Avdragets storlek avgörs från fall till fall med hänsyn tagen till användningstid och slitage. Skorna ska återlämnas till butiken.

Är Du som konsument missnöjd med butikens beslut ska Du vända Dig till Konsumentvägledningen på orten.

Kind regards / Med vänliga hälsningar

***

Som en ganska informerad konsument visste jag ju det som sägs i detta svar. Självklart borde jag ta dojjorna till butiken igen, men de vinner dock på att butiken jag köpte skorna i ligger så otillgängligt, för en icke bilburen person. Vet inte om jag kommer att göra besök i Barkaby tillräckligt snart och om jag ens kommer ihåg att ta med mig pjucken då. *suck*

1 kommentar:

elin sa...

Men du har iallfall sparat kvittot! :D Det skulle nog jag inte ha tänkt på... (Rättare sagt, inte tänkt alls på, när det gäller kläder/skor). Och du har runt 2 år kvar på dig då att reklamera?
Barkarby är bara en liten sväng extra för mig om jag ska till morsan. Jag tar den inte ofta, men den finns... :D