tisdag, december 20, 2011

Vådan av att köpa "fel" vinterkängor

Förra året lärde jag mig en hård, och dyr, läxa. Att det står vinterkängor på dojorna du pungar ut över tusen spänn för, betyder inte att de faktiskt är sådana. Köpte ett par vinterkängor av märket Ecco, vilket är märket jag brukar hålla mig till. De beskrevs som varma, tåliga och sköna vinterkängor, vilka de också var. Problemet var bara att det stod inget om att de faktiskt gick att gå i. Alltså på något annat än snö. De funkade inte för halvslaskigt påfrusen snö. Då blev de istället ett par riktigt dåliga skridskor utan någon som helst möjlighet till att bromsa, eller ens hålla balansen. Förra vintern tillbringades till stor del i diverse diken. :-/
Denna vinter började med slask och ingen is. Skorna plockades fram igen och allt gick bra fram till den första nattfrysningen och vips gjorde jag åter besök i diket. FAAAAAAAAAN! Jag tänker inte försöka balansera mig fram mellan isfläckarna denna vinter också. Dessutom tillbringas en hel del tid på vägar där sandning endast är ett obekräftat rykte. Plockade fram de gamla uttjänta dojjorna, av Eccos märke, som jag använt i ca 5 år. Dessa har en speciell sorts sula, som gör att man kan gå på isfläckarna utan att åka åt helskotta. Problemet var bara att de var så uttrampade att jag fick ont i fötterna. Tillslut tog jag mig i kragen och gick och köpte mig ett par nya kängor av samma sort och vad skönt det är med skor som är bekväma direkt när man sätter på sig dem. Ännu skönare är att jag faktiskt kan gå förhållandevis säkert på istäckta promenadvägar. Nu funderar jag på om jag kan göra en reklamation på de andra dojjorna? Pengarna skulle sitta fint som plåster på de nyinköptas hål i plånboken. *hm* Tål att tänkas på. Äsch, varför inte. Jag har nu skickat en reklamation och väntar med spänning på svar.

**REKLAMATIONEN**

Hejsan!

Förra vintern köpte jag ett par vinterkängor i er butik på Outlet i Barkaby. De salufördes tydligt som vinterkängor och jag trodde så klart på detta. Skorna fungerade dock _endast_ på snötäckt mark. Så fort det blev lite töslask med påfrysning blev skorna oanvändbara. De gick inte att hålla balansen i på isfläckarna, vilket resulterade i att jag gjorde många oplanerade fall förra vintern. Som tur var lyckades jag inte bryta något, men jag undrar nu om det verkligen skall vara så? Borde inte vinterkängor gå att promenera i hela vintern och då även när det töat och sedan frusit på igen? Om de endast är till för att användas på snö, utan isfläckar, borde det väl ändå informeras om detta? I år försökte jag använda dem igen, men resultatet blev ännu ett besök i diket. Jag gick tillslut och köpte mig ett par nya kängor, också Ecco, som jag vet går att använda vilket väder det än är. Surt för plånboken och surt för mig, som trodde att jag redan förra vintern hade köpt mig ett par skor för flera år framåt.

En inte så glad kund

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där har jag retat mig galen på flera gånger. Skor kan vara hur varma som helst, men ingen verkar ha tänkt på denna eländes is vi får i det här landet varje år.
Spännande att se om du får något svar.

Anonym sa...

Jag kan inte se att det är något fel på skorna, varför skall du då reklamera dem? Om man vill ha något som faktiskt fungerar på is så köp ett par broddar ...