söndag, augusti 10, 2008

Gårdagens kommentar

Skulle egentligen ha skrivit om detta igår, men blev alldeles försjunken i koden till bloggsidan. Försökte komma underfund med hur man kan göra för att få mina länkar att öppna sig i nya fönster, nu när jag byggt om. Det gäller alltså länkarna som ligger i listen till höger på sidan. Har ännu inte lyckats. =c/

Kommentaren gällde en artikel i fredagens City. I den ondgör de sig över att arbetare på krogen Josefina på Djurgården har särskilda arbetströjor för sin städ- och diskpersonal - om de är spansktalande. På tröjorna står det om de talar svenska eller inte. "Förnedrande, säger diskplockaren Carlos." ”No hablo sueco - ”Jag pratar inte svenska” står det på de enbart spansktalandes tröjor, och ”Si hablo sueco - ”Jag talar svenska” på de övrigas. Min fundering gäller då hur vi svenskar skall ställa oss till detta? Hur många av oss kan tillräckligt mycket spanska för att förstå vad det faktiskt står på tröjan? Möjligen enkelt att räkna ut, men vem vet? Ingen översättning verkar vara inkluderad på tröjan. Personligen fick jag en etta i spanska, vilket gör detta till ett mysterium för mig. ;cP

Inga kommentarer: