söndag, mars 12, 2006

Spårkförbistring och annat att reta sig på

Har ni tänkt på hur många uttryck som ändrat betydelse eller ordalydelse på senare år? Jag kommer bara på två exempel så här på fri hand. Det första är "att ha respekt". När jag lärde mig nya ord och uttryck för hundra år sedan betydde det att jag respekterade något eller någon. Numera skall de tydligen betyda att man är respekterad? Heter det då inte egentligen "att respekt"? Sedan undrar jag om all denna permanent som sprids i medierna idag. "Beslutet permanentades..." eller "det skall permanentas..." Jag undrar då om det blir affro eller storlockigt?! Heter det inte "att göra något permanent"? Förvirringen är total.

Funderar också över de klantiga syftningsfelen man idag ser överallt. Jag har alltid trott att det är jag, som vanlig svensson som gör bort mig på den kanten, men tidigare i vintras insåg jag att även de där "fina" copyrighters man hör så mycket om inte är helt med. Titta bara på NKs reklam som fanns överallt i några veckor. Det stod något i stil med "som vilket varuhus som helst, förutom allt det goda". Menade de verkligen att jag som konsument skall få intrycket av att det inte finns något gott alls på NK, eller hur var det tänkt?

Fick förresten Hundsport i brevlådan i förrgår. Har bara läst ett par artiklar i den ännu, men retar mig redan nu på att INGEN tidning idag verkar använda sig av korrläsare. Det är en sån helvetes massa stavfel och glömda bokstäver i texten att jag, som inte kan låta bli att korrläsa, får ont i skallen. Dessutom undrar jag över hur det kommer sig att Sveriges största hundorganisation, SKK som ger ut tidningen i fråga, kan ställa sig och säga att det vore bra med jakt på varg? Hur kan de stå och klappa sig på axeln över att det skall bli enklare att skjuta ett av planetens vackraste rovdjur? Jag fattar inte det?!
För några månader sedan var det också en artikel i Hundsport som handlade om en tjej som köpt en chihuahuavalp över internet. Hon åkte sedan från Stockholm till Helsingborg och hämtade den. Hon betalade 15 000 kr för valpen. Fick inga papper om härstamning eller om den veterinärbesiktigad. På vägen hem blev valpen mycket dålig och väl hemma dog den snart. Tjejen ringer till de som sålt valpen till henne och hon får erbjudande om att få en ny valp, för endast 10 000 kr, som ersättning för den som dog. Tjejen åker och hämtar den nya valpen som också verkar svag och dålig. Hon tar den till veterinären som blir i det närmaste vansinnig och skäller om vilka djurplågare det finns därute. Valpen överlever den här gången, men tjejen är ledsen... Hon har ju fått veta att hon blivit lurad på 25 000 kr. Hon vänder sig till pressen. Det visar sig att de som sålt valpen är de berömda hundsmugglarna som dykt upp överallt senaste tiden. De tejpar ihop valpar, lägger i kartonger och smugglar in dem i Sverige, från de gamla öststaterna. Säljer sedan de som överlevt resan för 10 000-15 000 kr till godtrogna idioter som tar med sig det lilla offret hem. Ingen veterinärbesiktning, ingen karantän och ut i vardagslivet kommer de små potentiella smitthärdarna. Alla möjliga sjukdomar kan spridas på detta sätt. Ni har väl t.ex. läst om den fruktade inälvsmasken som det bara är en tidsfråga för när den skall sprida sig i den svenska naturen? Inom kort kommer allemansrätten vara en historisk fotnot. Den blir nämligen värdelös när du inte vågar äta de bär eller den svamp du plockat i skogen. Paris Hilton och de andra Hiltonwannabes har mycket att svara för när det händer! För att inte tala om kanalerna TV4 och TV3 som båda framhåller dessa småhundar som det ultimata husdjuret. Har de ingen ansvarskänsla överhuvudtaget?! Det är så man kan gråta!

Hur kommer det sig att de som delar ut reklam inte kan respektera att jag ber om att inte få någon? I månader har jag retat mig på att de som delar ut reklam för pizzerierna i granskapet envisas med att lägga dem i min låda. Detta fast att jag satt upp skylt på dörren som säger NEJ TACK! Häromdagen lyckades jag kasta mig på dörren när jag hörde att de var där. Ryckte upp den och gav tillbaka lappen. "Jag vill inte ha reklam!" Han tog lappen utan ett ord och försvann ned för trappen. Fem minuter senare hör jag att någon är i brevlådan igen... Nog FAN är han där och lägger en ny lapp i min låda! Den här gången hann jag inte upp honom, men jävlar vad förbannad jag blir. Varför kan han inte respektara min önskan om att slippa få min brevlåda nedlusad av reklam?! Jag fattar det inte!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tur att de inte bara är jag som blir galen på hur vissa skriver. Jag är ändå inte duktig på att skriva, så ibland tror jag at jag är korkad, men tydligen är jag itne alltid de! SKK är en förvirrad organisation som aldrig sett till vargens bästa, mer till jakthundarnas. Ta hand om sonen så får vi ta en fika någon dag!