lördag, maj 23, 2009

Engagemang

Är Piratpartiet ett enfrågeparti? Nej, inte enligt Lillebrorsan och många andra bloggar och kommentarer i frågan jag läst de senaste veckorna. Samtidigt undrar jag om det egentligen spelar någon roll? Jag kommer ihåg när Miljöpartiet sågs som enfrågeparti (jo, så gammal är jag faktiskt) och det kan man ju knappast säga om dem nu? Frågan, som nu fått mig och många andra att vakna och faktiskt ta tag i saken, är en fråga som sedan utmynnar i massor av andra i förlängningen. Frågan som fått oss slöhäckar och soffliggare, att äntligen göra oss besväret att engagera oss, är frågan om inte personlig integritet skall ingå som grundläggande värde i demokratin? Självklart säger jag, vilket sedan resulterat i personligt engagemang i Piratpartiet och EU-valet. Som en bloggkommentator skrev: "Själv önskar jag få fortsätta leva i ett land där ett av demokratins grundfundament fortfarande finns kvar: Rätten till att få ha sitt rena mjöl i sin påse utan att staten är där och inspekterar mjölet dagligen och stundligen." -ErikS

De som får mandat sitter i 5 år, vilket gör att de kanske kan göra en insats. Gör de dig inte nöjd, kan du alltid välja någon annan nästa gång. Det är visst bl.a. det som demokrati går ut på. ;c)

Inga kommentarer: