söndag, juli 06, 2008

Caspian, Prins av Narnia

Jag såg denna fantastiska film igår. Jag satt och förundrades över att de ännu en gång lyckats fånga hela känslan och alla miljöer från boken, som jag läste första gången för över 20 år sedan. De hade ju självklart kastat om ordningen i handlingen för att göra den mer filmtittarvänlig, men det gjordes så rätt. Det hade också lagts till en hel del händelser, men det gjorde att filmen blev djupare. Hade de bara filmat bokan rakt upp och ned hade man nog inte gillat den lika mycket. Att läsa en bok är ju en helt annan sak än att se den som film. Vissa miljöbeskrivningar i filmen gav mig rysningar. De var precis så som jag föreställt mig dem. Alla repliker, som var av vikt i filmen, var ordagrant hämtade ur boken . Otroligt! En värdig filmuppföljare till Häxan och Lejonet som var den förra filmen som gjordes. Jag går redan och funderar på hur den tredje blir. "Kung Caspian och skeppet Gryningen", som den hette på svenska kommer inte förrän 2010. Jag kommer att lida alla helvetes kval i väntan på den. *suck*

Inga kommentarer: