måndag, juli 23, 2007

Apotekets kösystem

De senaste månaderna har jag fått frekventera apoteket ovanligt ofta. Familjens krämpor genererar en del recept som måste hämtas ut. Första gången jag råkade ut för det nya kösystemet var när jag tänkte vara effektiv och hämta ut flera recept på en gång. Jag har ju alltid muttrat över kötiderna, därför tänkte jag att om jag tar med mig alla recepten på en gång så behöver jag ju bara sitta där och vänta i evighet en gång. Jorå, kön var milslång och jag fick vänta i sisådär en halvtimme. När jag äntligen kom fram tog kvinnan emot recepten och sade åt mig sätta mig ned och vänta på min tur igen. Hon måste nämligen lämna över min bunt med recept till en annan kö. Vad menas med det undrade jag? Det visade sig att om hon bedömde att det skulle ta mer än två minuter att ta hand om mina grejer, överlämnades de till en annan kö där alla ärenden tog mer än två minuter. Det innebar att jag skulle stå i två olika köer. Den andra kön skulle ta ännu längre tid, eftersom det bara var omständliga ärenden där. Jag bara vägrade och gjorde mig ovän med apotekaren, men fick tillslut mina ärenden fixade utan att byta kö. Sedan dess har jag inte tagit med mig mer än ett recept åt gången.
Vilken idiot kom på detta system?! Kommer ni ihåg hur det pratades om köerna på apoteket för några år sedan och hur det även spekulerades i hur det skulle lösas? Lösningen var då tydligen att sådana som hade fler recept måste stå i två olika köer, med lång kötid i båda. Det finns nämligen ingen direktkö att ställa sig i om man vet att ens ärenden kommer ta mer än två minuter. Du måste först köa i den vanliga kön, för att sedan få veta att du skall köa i den andra kön. Vem är så jävla dum att han kommer på det?

I förrgår var jag på apoteket igen. Denna gång för att hämta kur nummer två för vovvens analsäcksinflammation. Jag har alltså bara ETT recept med mig. När jag lämnar det till apotekaren lägger hon direkt över det i en annan hög och ber mig vänta på att bli uppropad. Någon annan skall ta hand om mig och mitt recept. Jag frågar varför, eftersom det bara är ett recept och inte kommer ta någon tid alls. Hon säger att hon bedömer att det tar mer tid än två minuter och därför inte kommer ta hand om det själv. Jag hade förstått att apotekaren inte ville ta mitt recept om det faktiskt skulle ta mer än två minuter att fixa, och om det varit en evigt lång kö, men till saken hör att det bara var jag och tre andra inne på apoteket när detta hände. Dessutom var det ett enkelt recept. Det enda hon behövde göra var att skriva den där jäkla lappen, som skall sitta på asken, och två ord om hur de skulle tas. Jag frågar hur fan hon tänker och hon snäser att hon minsann kan bedöma det bättre än mig. Jag blir så jävla arg att jag bara exploderar och uttrycker min åsikt om att hon är inkompetent och att det skulle gå mycket fortare om hon lärde sig skrivmaskinsfattningen på tangentbordet, istället för att köra pekfingervalsen. Varför kan de inte rationalisera sitt jobb på apoteket? De är som ena jävla sömngångare hela bunten. Allt de gör går i slow-motion. Jävligt frustrerande för oss kunder.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bäjby, skrattar gott! Kan se mig er framför mig i ett övergivet apotek. En snäsig surpuppa bakom disken och en vild furia framför... stå på dig!!!

Anonym sa...

Hej!
Förstår din frustration, men eftersom jag själv arbetar på apotek, och vet vilket ansvar som ingår i jobbet, så är det inte bara att skriva ner en etikett och klistra på, som du uttrycker det. Man måste också göra en rimlighetsbedömning av ordinationen, eventuellt kolla dosering i FASS, även för djurecept. De som ansvarar för expeditionen av recept är nämligen legitimerade av socialstyrelsen och kan bli anmälda till HSAN om det begår ett fel. Därtill kommer att vi måste kontrollera att personen i fråga vet hur läkemedlet ska användas på ett korrekt sätt. Däremot håller jag med dig om att dagens kösystem inte är bra. Men apotekspersonalen har piskan på ryggen och måste arbeta enligt detta sätt. Har du inte tagit hand om tillräckligt många kunder, så syns det i statistiken, vilket du får höra i nästa lönesamtal = kan ge dig mindre lönepåslag. Så slå inte neråt utan rikta din kritik uppåt.
Vänligen hälsningar från en av landets hårt kämpande leg. receptarier

LupaVarg sa...

Det jag hängde upp mig på var inte hur apotekaren skötte sitt jobb, utan hur jävla ineffektivt hon skötte de enkla sysslorna, som att skriva den jäkla lappen. Självklart är det inte personalen på apoteket som bestämt det "fantastiska" kösystemet, men samtidigt är det väl ändå de som kan påverka enklast? Om personalen ställde sig upp och sa att det inte funkade, kanske någon skulle lyssna? Att jag som kund, varje gång jag kommer, säger detsamma verkar ju inte ge något.
Jag hade dock ingen aning om att ni måste ta ett visst antal kunder per dag. Även detta borde ju för fasen slopas. Jag tror dock att en del av problemen skulle kunna avhjälpas genom att lära sig just skrivmaskinsfattningen, vilken skulle snabba på rejält.