lördag, juli 14, 2007

Magnetisera mera

Jag tror på den psykosomatiska kraften. Jag tror att om du tror tillräckligt starkt på att ett piller eller en behandling ska hjälpa, så gör den det också. Jag har dock inte särskilt stark tro på att det är pillret eller behandlingen som hjälper av sig själv. Om du inte tror på det så funkar det inte heller... Tror jag.
Det finns massor av "alternativa" behandlingar, kurer, mediciner, grejer och annat skräp, som skall hjälpa dig att må bättre, bli frisk, bli smal, få fin hud, se bättre, känna mindre smärta, etc., etc.

Min kära mor har ju gått på ett otal av dessa kurer. Efter en hel del dividerande har vi dock kommit fram till att alla sätt är bra utom de dåliga. Och känner hon att det funkar så skitsamma om det är hennes tro eller kuren som faktiskt gör jobbet. Senast var det värk i handleden och en frisör som sålde magnetarmband. "Det hjälper", säger mor glädjestrålande. Eftersom jag själv också haft problem med min handled, sedan den där sorgliga karpalunneloperationen, så lyssnade jag lite extra den här gången. Visade sig dock att mamsen gjort ändringar i medicineringen samma dag som hon satte på sig sitt nya armband, vilket föranledde diskussionen om det var medicineringen eller armbandet som gjorde att hon inte hade så ont längre. Personligen hade jag just då extra ont min handled, så vi kom fram till att hon skulle låna ut sitt armband till mig för att se om enbart medicinen hjälpte. Jag skakade på huvudet och tänkte att ja, ja, det blir nog bra. Satte på mig armbandet och ve och fasa! En halvtimme senare hade min handled helt slutat värka?! Det kan bara inte vara sant. Jag tror ju inte på sånt där skit och då kan ju inte skräpet hjälpa... om det nu faktiskt inte ligger en sanning i att magnetarmband hjälper mot svullna leder och artros?! Vad skall då en så ovillig patient som jag tro? Det fanns inte ett spår av värk kvar och jag kunde använda handen som om karpaltunnelmisslyckandet alldrig hade hänt. Hmmm... Jag är då ovillig att faktiskt erkänna att något sådant kan hjälpa. Jag gjorde då en empirisk undersökning, genom att ta av mig armbandet igen. Det tog två dygn innan värken kom tillbaka och den var inte lika skarp som förut, utan mer molande. Satte självklart på mig armbandet igen och gick ut på nätet för att hitta ett eget, snyggare (?) till mig själv så jag kan lämna tillbaka mamsens. Hittade en tysk hemsida Magnetic Dreams som bara gödslade med en massa olika och beställde tillslut ett därifrån. Det finns mycket snyggt så det var bara priset som avgjorde.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra sås reder sig själv... tur du är en sån goding :-)

Besvärligt det där, men sicken tur att det funkar ändå... trots din bristande tro ;-)