tisdag, januari 24, 2012

Grå moln tornar upp sig

Denna gången gäller det mitt nya arbete. Jag är inte alls förvånad över att det ser ut att skita sig, men eftersom jag hela tiden tänkt att jag ändå bara skall behöva stå ut i ett år, blev det här nästan för mycket. Jag har vad som kallas ett nystartsjobb. Detta innebär att arbetsförmedlingen betalar en del av min lön. Arbetsgivaren får alltså tillbaka ca 60% av det han betalar mig. Idag fick jag mitt första lönebesked och direkt blev det strul. Visar sig nämligen att de dragit av en hel dags lön, för att jag gick till arbetsförmedlingen för att skriva på att jag ville jobba här. Hur smart är det då? Jag har mejlat arbetsförmedlingen och frågat om han faktiskt får göra så, vilket jag inte kan tro, men jag väntar fortfarande på svar därifrån.
När jag frågade ekonomitjejen om detta berättade hon att jag inte skulle få betalt om jag gick till läkare och inte heller om jag gick till arbetsförmedlingen. Med tanke på min MS och f.d. hjärnblödning, går jag faktiskt ganska ofta till läkare. Förhoppningen var att jag skulle slippa arbetsförmedlingen, men jag måste ändå skriva in mig på en ny i nästa vecka. Detta innebär att jag kommer förlora åtminstone tusen spänn till på det AF-besöket.
Vad hände med månadslönen egentligen? Timredovisning och fastkedjad i skrivbordet?

Luften liksom gick ur mig...

2 kommentarer:

elin sa...

Ledighet för läkarbesök är väl en fackavtalsfråga? Tyvärr är nog inte Af-besök det. :(

Gelgeis sa...

Man tycker ju inte att AF-besöket för att skriva på att du skulle jobba hos dem skulle räknas bort! Läkarbesök vet jag inte vad som är normalt, har varit med om både att det räknats som arbetstid och inte, men ska det vara ett problem när de bara står för ca 40% av lönen?

*stor kram*