torsdag, januari 12, 2012

Banker, lån och annat tjafs

Att prata med bankerna är ett äventyr och nu har jag lärt mig att ALLTID skriva ned namn på den man talar med, även där. Av någon outgrundlig anledning blev jag bunden ett år till med alldeles för hög ränta. Detta fast att jag i ett samtalet, flera gånger om, sade att jag inte vill binda det då obundna lånet innan jag tar det nya. Detta pga att det såg ut som att bankerna måste sänka sina bundna bolåneräntor, vilket kunde innebära ett klipp i kostnaden. Vi talade samtidigt om, att eftersom jag måste ta mer lån för att kunna betala den nya lägenheten, skulle de obundna lånet bakas in i ett nytt, högre, lån. Borde inte kärringen jag pratade med då informerat mig om, att denna intention måste ske skriftligen och att det inte räckte att säga så via telefonkontakt? Nu är jag alltså bunden med två av lånen hos dem med över 4% ränta. Jävla skitbank!

Det andra tjafset är shoppingen som kommer att driva mig till vansinne. Jag har fått Lokevakt en hel dag, hoppas hon inser det, och kommer att springa på IKEA, K-Rauta och Elgiganten för att kolla och räkna på saker som lånet också skall räcka till. ;-) Ny säng och nytt köksbord skall beställas redan då och begäras hemkörda till inflyttningsdagen på nya adressen.

På måndag skall Loke till tandläkare. Varför inte passa på att strö mer pengar omkring sig? Djuret har en gammal huggtand som ser rejält anfrätt ut och verkligen borde pensionera sig. Eftersom den inte fattar vinken när jag ruckar på den för att den skall lossna, blir det tvångspension med hjälp av veterinär. Den nya sitter precis framför och ser ung och hälsosam ut, även om den sitter trångt till. Kanske borde behålla gamlingen och göra smycke av den?

Inga kommentarer: