torsdag, april 02, 2009

Ipredia

En ganska ny idé att komma runt Ipred är att öppna sitt nätverk för alla och därmed komma undan. Det går ju inte att bevisa vem som surfat på nätverket då det tankades filmer och musik. Vem som helst kan ju ha surfat där och då. Personligen funderar jag allvarligt på att faktiskt skaffa trådlös router, bara för att kunna öppna det och döpa det till Ipredia. Jag använder ju själv inte någon trådlös uppkoppling, men bara för att PROTESTERA mot Ipred skall jag fan skaffa en. Idén kommer från kvinnan som bloggar som opassande. Hon skall till och med lägga upp en wiki där hon beskriver hur man ställer in sitt nätverk, så att andra kan surfa, men din dator fortfarande är säker.

3 kommentarer:

Bernhard Hettman sa...

Problemet är att enligt Ipred är det du som är skyldig för all trafik som sker hos dig. Vilket gör att du fler människor som surfar via din lina, desto större chans att nån gör något dumt och du får lida för det. Ungefär som att lämna bilnycklarna i bilen och låta folk pelparkera överallt. Däremot finns det vpn/oneswarm och privata ftp med ssl som skyddar. ^^

LupaVarg sa...

VPN och Oneswarm verkar egentligen inte vara något alternativ för mig. VPN segar ned uppkopplingen och för att komma in på Oneswarm måste man ju känna någon och bli inbjuden. Har aldrig lyckats bli inbjuden på något nätverk någonsin, så jag skulle antagligen inte bli det på en sån heller. ;c)
Charmen med Ipredia är ju att det måste bevisas att det är JAG och ingen annan som laddat, vilket skulle bli svårt om mitt nätverk låg öppet för alla glada med en trådlös dator.

Anonym sa...

Hellre segt & säkert än snabbt och osäkert. VPN är nog svaret.