tisdag, november 04, 2008

Sexuella trakasserier?

En kompis till mig blev antastad av sin karatetränare för några dagar sedan. Kompisen är nybörjare på karate och hon och andra nybörjare fick erbjudan om extra träning av tränaren. Detta innebar att de kunde dyka upp en timme innan den vanliga träningen skulle börja och var menat som hjälpa för dem att komma framåt. Min kompis bestämde sig en dag i förra veckan för att ta erbjudandet och gick dit en timme tidigare. Det var dock bara hon och tränaren där. Vid uppvärmningen och stretchingen kom tränarens "hjälpsamma" hand lite för nära hennes kön, men sådant händer ju utan att det egentligen är meningen, så hon tänkte inte mer på det. Ställde sig mot ribbstolen för fortsatt stretching när tränaren går upp bakom henne, drar ned hennes brallor, tar tag i henne skinkor och väser i hennes öra "kom så går vi och knullar". Snacka om chock! Kompisen drog upp brallorna, sprang och låste in sig på toaletten och kom inte ut igen förrän de andra dök upp.
När vi pratade om detta fattade jag först inte vad hon sa. Tog lång tid innan jag verkligen förstod att tränaren hade gjort detta utan något som helst medgivande från henne. Ganska trögt av mig och jag vet att jag har konstiga idéer om hur folk i verkligheten skall uppföra sig. Kunde bara inte ta till mig att en vuxen person gör något sådant. När jag väl kom med på banan så var min rekommendation polisanmälan och idag fick jag ett sms som berättade att hon gjort det. Skall bli intressant att höra vad konsekvenserna för tränaren blir. Om det nu blir några. =c/

Jag har en annan kompis som utsätts för "lättare" sexuella trakasserier på sitt arbete varje dag. Hennes manliga arbetskamrater kan inte sluta att stirra på hennes bröst, och kommentera om hur fina de är och vad de skulle vilja göra med dem.

På jobbet har jag en manlig kollega som känner att det är helt ok att fråga en kvinnlig kollega om hon hånglar mycket med sin pojkvän. Hur ofta och hur mycket. När jag antydde att det kunde räknas som sexuella trakasserier såg han helt oförstående ut. Min kvinnliga kollega bara suckade och skakade på huvudet. Hon orkade liksom inte bry sig.

Är det verkligen så det skall vara för kvinnor? Vad är det för jävla värld vi lever i?

Inga kommentarer: