torsdag, juli 12, 2018

Men varför?

Varför köper du en hund, om du inte tar hand om den, såsom den behöver bli omhändertagen? Varför köper du en pälshund, om du inte vill ta hand om pälsen? Varför borstar du inte vovven några gånger i veckan, så han inte behöver bli ihoptovad och inte kan gå som han ska? Hur svårt kan det vara? Jag har visat dig den fantastiska kardan och den ännu mer fantastiska effileringssaxen. Dessa verktyg hjälper dig med de tovor, som vovve har och vilka inte skulle uppstå, om du bara borstade hunden några gånger i veckan.

Idag har jag först och främst fått reda ut och effilera vovves öron. Vet du förresten att din vovve har början på öroninflammation i ena örat? Nu har vovve ett mycket lättare öronpar, då hälften av pälsen är borta, vilket gör att han inte behöver gå med tungt huvud och böjd nacke. Därefter borstade jag hela hunden och redde ut alla tovorna som fanns mellan bakbenen, så nu behöver inte vovve gå som han hade skitit på sig. Detta jobb tog en timme, men den tiden berodde på att vovve inte borstats tillräckligt.

Jag har haft denna diskussion förut med just den här ägaren. Faktiskt hela två gånger. Första gången var förra sommaren, då jag upptäckte hur jävlig han såg ut och kändes, när jag väl tog på honom. Det är ju knappast hans fel, eller hur? Den gången var det många gånger värre än nu, och när vi talades vid avhämtningen, erkände du att du ALDRIG hade borstat honom mellan bakbenen?! Den gången tog jag bara lätta tag på öronen, då de var så ihopklibbade av gammal mat, att jag bara kände att det var mig övermäktigt. Jag berättade dock att du MÅSTE borsta hunden, även mellan bakbenen, och du lovade att göra det.
Andra gången jag pratade om detta, var nästa gång jag hade tagit hand om vovven, och när jag skulle lämna tillbaka honom, så gjorde jag misstaget att känna på hans öron, vilka visade sig i princip helt bestå av tovor. Medan du och dina barn väntade, tog jag fram effileringssaxen och kardan, och fixade till detta. Jag berättade också att jag inte velat ta i hundens öron just pga att de var så snuskiga.

Tydligen räckte det inte med två tillsägelser och jag undrar hur jag skall göra nu? Ska jag, som en person föreslagit, anmäla dig för djurmisshandel? Eller ska jag bara informera igen och sedan lägga till 600 kr för friseringen? Skulle någon av dessa åtgärder hjälpa?

****

Jag har så jäkla svårt för människor, som inte tar sitt ansvar för sina husdjur. Det finns ju som sagt flera hundägare, vars hundar jag tar hand om ibland, som inte får sina klor klippta. Att för långa klor, kan orsaka svåra smärtor i hundens leder, verkar vara helt okänt för dessa människor. Det är för sorgligt.

Inga kommentarer: