tisdag, juli 17, 2018

Brand på Skogstorpsvägen

Igår brann grannhuset. Jag och killarna låg under takfläkten i sovrummet, när jag plötsligt hörde flera stycken dova smällar, och det lät sedan som om någon sprutade vatten mot något. Gick ut på uteplatsen för att se vad som hände och insåg att grannhuset brann mellan två balkonger. Skrek att någon måste ringa brandkåren. En granne som bor i huset mitt över från mitt kom med en vattenslang i ena handen och mobiltelefonen mot örat. Jag såg till att hundarna gick in i lägenheten, informerade de som försökte släcka branden, men inte hade slang så det räckte, att det fanns fler slangar som skulle gå att sätta ihop. De fortsatte med släckningsförsöket i väntan på brandkåren och jag studerade hur branden spreds sig upp till taket och började vandra vidare i huskroppen. Den enda tanke jag hade var att jag verkligen hoppades att branden inte skulle spridas vidare till mitt hus, men som tur var blåste det åt andra hållet och vi klarade oss. Brandkåren var ganska snabbt på plats och påbörjade släckningsarbetet.


Så här ser huset ut från gården, när branden är släckt.



Alla de boende i det huset har evakuerats och just nu är det bara tyst och stilla i grannskapet.

Inga kommentarer: