måndag, april 22, 2013

Slutsatser och funderingar

Jag tror jag börjar bli lite senil. Varför skulle jag annars bry mig om vad andra säger?! Speciellt när det gäller min hund? Jag har aldrig kastrerat någon hanhund på grund av uppförande. Mina två killar som blev kastrerade, blev det när de fick blödande prostata, och en hundvakt med tikar. Alltså rent medicinska och hormonella anledningar. Inte på grund av att de inte gillade andra hanhundar. Goofy hade absolut inget emot andra killar och Fenrir hade aldrig fått chansen att vänja sig när han blev påhoppad av en knäpp hund i rastgården. Det bäddade ju inte för några fantastiska relationer med killar precis, men det bekymrade inte mig. Jag behövde ju inte umgås med andra som hade stora hanhundar. När det gäller Loke kände jag mig mest ovetande och osäker, vilket resulterade i att jag frågade andra. Hade ingen riktig koll på en tibbekilles sätt att umgås, men var knappast någon som ville svara på hur de funkar och icke tibbeägare sa bara att kastration skulle det minsann vara. När en liten hund blir skitförbannad på andra hundar, blir det svår kritik och kastration som råd. När en stor hund blir skitförbannad, behöver man aldrig bry sig. Då håller sig alla andra undan och det blir aldrig något bekymmer. Jag insåg detta häromdagen, när jag för tusende gången bestämt mig för att kastrera plutten, och sedan undrade varför?! Är det bara för att jag är lat och inte orkar ta itu och jobba med problemet, eller finns det någon annan anledning? Alla som sett Cesar Milan vet att han förespråkar kastration av alla hanhundar, men samtidigt håller de hundar på ett helt annat sätt i USA än i Sverige. Jag behöver faktiskt inte umgås med hundar som Loke inte vill vara snäll mot! Om han får problem med prostatan eller om det uppstår möjlig testikelcancer, så kommer han att bli snippad, men tills dess får han vara den knäppskalle han vill vara. Iofs kommer jag självklart att jobba med honom så att han inte bara kastar sig över närmsta hanhund, men det är också allt.

Nu är det slutdiskuterat och slutfunderat. Lokes bollar får vara kvar!

Inga kommentarer: