söndag, mars 24, 2013

DRM suger

När du köper digitala medier hamnar du i DRMträsket, vilket gör mig förbannad. Om jag nu köper den där förbaskade eboken skall jag väl ändå få göra vad jag vill med den? Som jag sagt förut har vissa eboksäljare (t.ex. Amazon.com) bestämt sig för att du endast skall få läsa boken på just deras ebokläsare (i det här fallet Kindle) och de sätter käppar i hjulet för dig som vill bestämma själv. Det gör de via just DRM, som skall förhindra dig från att konvertera (via t.ex. Calibre) till ett filformat som gör att du kan läsa filen på vilken eläsare du vill. Det är i denna situation som jag tackar Gudinnan för alla de nördar som fixar och ordnar fram en krypväg som gör det möjligt för mig att ta mig förbi hindret. Tack! :-) Nu kan jag läsa min köpta bok på den läsare jag valt.

Inga kommentarer: