söndag, mars 03, 2013

Oscarsfilmer jag sett

Vi kan ju börja med vinnaren för bästa film: Argo. Jag blev mäkta besviken på denna rulle och det enda positiva jag kunde se med filmen, var upptäckten av att Ben Affleck blev riktigt snygg med längre hår och skägg, men annars kan jag bara säga förutsägbar och tråkig. Django Unchained vann för bästa manus, vilket jag applåderar. Den filmen var överraskande bra. Det mesta jag sett av Quentin Tarantino har varit bra, men inget har varit ens i närheten av Pulp Fiction. Nu har det i alla fall kommit en god tvåa. Bästa manlige huvudrollen fick Daniel Day-Lewis för Lincoln. Denna film har jag ännu inte sett, men jag kan inte tänka mig något annat än att han förtjänar Oscarn, då han alltid är en ypperlig rolltolkare. Bästa kvinnliga huvudroll fick Jennifer Lawrence för sin roll i Silver Linings Playbook. Hon gjorde väl ett ok jobb, men jag slogs av att vi verkligen haft ett fattigt filmår 2012, och valet av henne och Argo visar detta med all önskvärd tydlighet. Filmen hon spelade i var väl också ganska ok, men knappast något att skriva hem om. Slutligen vill jag rekommendera en trevlig film, som inte vann någon Oscar: Hitchcock. Denna film var en mysig bekantskap och jag rekommenderar den varmt, speciellt om du gillade Psycho.

Inga kommentarer: