lördag, mars 23, 2013

Kostnaden av att vara sjuk

Just nu oroar jag mig över min ekonomiska situation. Att vara sjukskriven och inte beviljas att få ens 80% av sin lön i sjukpenning utan får lov att nöja sig med "hela" 75%, gör en redan stressad människa (ergo ego) inte direkt mindre stressad. Den vinst i välbefinnande som gjordes av att jobba färre timmar, känns inte som en vinst i det stora hela, nu när jag istället måste oroa mig över om jag kommer kunna klara mina räkningar, eller blir tvungen att sälja och flytta från min drömbostad. Det är så förbannat typiskt. Det jag alltid har sagt om att köpa eget verkar bli just den verklighet jag inte ville leva i. Jag ville inte leva med stora skulder, vilka skulle göra min vardag till ett evigt pengajagande. Att alltid leva med rädslan att pengarna inte skall räcka till är inte så jag vill ha det, men nog fan sitter jag här iallafall. Enda skälet till att jag köpte min gamla lägenhet, var att jag precis innan fått veta att jag hade MS och dessutom överlevt en hjärnblödning. När jag sedan hittade den här lägenheten chansade jag och kastade mig ut i det okända. Just nu sitter jag här och undrar var jag kommer att landa. Kommer jag att överleva denna gång också och i så fall kommer jag fortfarande att vara hel? Om jag är hel var kommer jag i så fall bo?

Inga kommentarer: