tisdag, oktober 09, 2012

Träd, hundar, vargar och poliser

I helgen sågade jag en hel del i mitt plommonträd på uteplatsen. Jag ville tunna ut och sänka det så att jag faktiskt nådde de goda plommonen. Därför ser trädet nu ut som om det gått igenom en harv. Jag har försökt att såga och klippa efter trädgårdsböckernas instruktioner och jag missade JAS-perioden med bara 7 dagar. Förhoppningarna är att plommonträdet förlåter mig och fortsätter att må något sånär bra. :-)

Jag läste på Lokes uppfödares facebookssida att det siktats varg i hennes område av skogen. Jag grattade såklart och informerade om avund från min sida. Fick genast veta att det verkligen inte var bra med varg så när inpå knutarna. Hon visste ju att vargen nog minsann både tog hund och katt. Jag kontrade med att i min del av världen finns det massor med saker som är farliga för hundarna, och det enda man kunde göra var att hålla sin hund kopplad och försöka undvika att frekventera de platser faran befann sig. Svaret blev så klart att jag som 08 minsann inte visste hur det var att bo i vildmarken. Min fundering är då hur hon lyckats hålla sina hundar vid liv tills nu? Vargarna har ändå funnits i hennes del av skogen de senaste 15 åren?! Hur har hon lyckats?

Sedan har man ju hört att poliser är ena riktiga skjutgalningar igen. De har gladeligen skjutit ihjäl två stycken hundar med ett 20-tal skott. När man tittar på filmen som en åskådare tog med sin mobilkamera inser man att poliserna nog fan behöver gå en hundkurs i hur man handskas med hundar. Hur det än gått till så fanns det absolut ingen orsakt till att skjuta hundarna och det ser man tydligt i filmen. Om poliserna inte uppträtt hotfullt när de närmade sig hade hundarna inte svarat på det sättet som de gjorde. Man blir så himla ledsen och besviken. Om man inte kan lita på att de som är beväpnade och dessutom har lagen på sin sida, inte vet vad de sysslar med, vem kan man då lita på? Nu är två hundar, som inte gjort någon något förnär, döda bara pga att poliserna som skulle ingripa (ingen vet riktigt i vad) var för rädda för att göra det på ett korrekt sätt.

1 kommentar:

Monica sa...

Ja du det är otäckt att det går rädda beväpnade poliser på stan, man blir mörkrädd när man tänker på det. Inte är dom tagna ur tjänst heller, synd eftersom dom gör att det står ett löjes skimmer över hela poliskåren;-(