fredag, oktober 14, 2011

Hur står det till egentligen?

Låt mig presentera mig: Mitt namn är Maria och jag har varit hundägare i sammanlagt 28 år. Av de fem hundar jag delat min vardag med, uppfostrade jag tre av dem från det att de var valpar. Alla har jag levt med i samma bostadsområde, vilket innebär att mina grannar alltid sett mig med hund. Hur kommer det sig då att ALLA nu tror sig behöva "hjälpa" mig med min valp? Hur kommer det sig att de tror att jag inte vet hur jag skall hantera valpen och vill lägga sig i hur jag fostrar honom? Varför tror de att jag inte har en susning om vilka konsekvenser mina handlingar har på Lokes uppförande? Varför lyssnar de inte när jag säger att de inte skall ropa på honom eller stanna och "vänta" in att jag skall komma och hämta honom, när jag försöker få honom att förstå att _han_ ska ha koll på vart _jag_ tar vägen? Fattar de inte att de totalt förstör mitt försök att få honom att uppmärksamma att jag inte är kvar? Varför tror de att Loke skall rymma om han inte syns runt busken eller vad det nu är han står bakom? Och hur kommer det sig att de tror att jag inte har koll på om det dyker upp en "farlig" hund? Hur tror de att jag fick mina föregående hundar, som de alla givit mig komplimanger för? Jultomten?

Snälla, sluta lägga er i och låt hundskrället vara!

Förresten väger Loke nu 5,7 kg.

Inga kommentarer: