tisdag, augusti 07, 2007

Teknikens jävla under

För er som känner mig är det ingen nyhet att jag emellanåt gör bort mig kapitalt när det gäller att köpa tekniska prylar. Jag blir numera mest överraskad när det faktiskt funkar. För sisådär två år sedan, gjorde jag dock ett superklipp. Köpte mig en DVD-spelare som skulle kunna visa DivX-filer. Det enda jag begärde var just att den skulle kunna visa sådana. Sedan dess har jag utnyttjat denna DVD-spelare VARJE dag. Det är en Pioneeer DV-470-S. Jag har varit mycket nöjd och den har aldrig strulat.
Nu tänkte jag då uppgradera mig lite. Jag ville köpa en DVR HD. Alltså en DVD med brännare och hårddisk. Eftersom både min nya TV och min gamla DVD var Pioneer, gick jag först och tittade på det märket. Hittade en som jag tyckte verkade ok. En DVR-440KK-K föll mig i smaken. Kostade iofs en hel del, men den skulle också ta DivX-filer. Jag läste handboken redan innan jag köpte apparaten och det såg väldigt bra ut. Gick till Webhallen och köpte den. Eftersom jag inte kunde hitta någon info om huruvida DVDn var regionsfri eller låst så frågade jag i kassan. Den lilla tjejen började febrilt leta efter informationen, men verkar inte ha fattat vad det var jag frågade efter, eftersom hon svarade att spelaren tog både PAL och NTSC, vilket inte helt har med regionskodningen att göra. Jag tog den ändå, eftersom regionskodning alltid går att fixa i efterhand. Glad i hågen går man hem med den nya superapparaten och kopplar in den. Hittar en annan cool funktion som heter Guide+. Det är en funktion som skall göra det mycket enklare att spela in. Den laddar ned en programlista, ungefär som det ser ut på digitaltvn, och du behöver bara klicka på programmet du vill spela in så fixar DVDn det. Enkelt och skitbra. Det första jag gör, när jag väl kopplat in apparaten är att testa med en bränd DVD-skiva. VE och FASA! Inget händer?! Felsöker som en galnig, testar andra brända skivor och de funkar, men inte de som har avi-filer. Den där Guide+ verkar heller inte vilja.
I dag ringde jag så upp supporten och grät. Efter att ha pratat med FEM olika personer framkom det att de avi-filer som jag vill spela upp måste vara komprimerade enligt DivX-konfiguration och får absolut inte vara komprimerade enligt Xvid-konfiguration. Dessutom måste jag bränna på CD-skivor om jag vill se en avi-fil. VEM FAN KÖPER EN DVD FÖR ATT SEDAN BRÄNNA PÅ CD-SKIVOR? Det visar sig också att den där Guide+funktionen inte fungerar i Sverige, sedan vi gick över till digtala sändningar. Det är bara för mycket! *gråt och tandagnisslan*
Det visar sig alltså att det goda resultatet av köpet jag gjorde för två år sedan, berodde mer på tur än skicklighet. Det jag lärt mig av det här strulet fanns inte i min värld då. Det var tider det! ;cP
Ringer till Webhallen och gråter. Jag får lämna tillbaka apparaten, eftersom de givit mig fel info angående regionskodningen! HURRA!!!
Vågar man testa igen med ny apparat? Fortsättning följer...

1 kommentar:

Anonym sa...

Eländes elände! *kram* Det var ju åtminstone bra att du fick lämna tillbaka den, jag håller tummarna för att du hittar en bättre!