måndag, juni 26, 2006

Filmistisk nostalgitripp

Pride and PredjudiceI dagarna har jag haft engelskt romansmarathon. Jag började med Pride and Predjudice. BBCs variant med Colin Firth. Den är bara för läcker. Det roliga var att det var så länge sedan jag såg den att det var flera scener jag inte kom ihåg. Det slog mig ännu en gång hur jäkla bra den där tvserien faktiskt är. Colin och Jennifer gör sådana fantastiska rolltolkningar. Den där engelska högdragenheten och stoisismen som jag älskar gör sig bra i de miljöer de använt i serien. Passionen som man anar under ytan, vilken inte får något annat utlopp än en enda kyss i bröllopsvagnen. Ojoj, det är fina grejer det. ;c)

Som grädde på moset satte jag på Stage Beauty. Vad bra den är. Jag blir så himla lycklig när jag ser denna fantastiska film för 4e gången. Såg den två gånger på bio och köpte den så fort den kom ut på DVD. Det går bara inte att tröttna på denna välspelade och välskrivna film. Språket och bilderna gör en lyrisk. Att den sedan har ett aktuellt ämne gör ju inte saker sämre. Jag rekommenderar den varmt!


Hämtade nya filmversionen på "Stolthet och fördom" för att se om den kanske är ok den också. Man vet ju aldrig. Jag är ju ganska förtjust i Kiera och hon kanske passar i rollen som Lizzie? Eller inte? Gissar att jag kommer bli upprörd, men skräp samma. Engelsknostalgitrippen må fortsätta!





Såg förresten Poseidon igår på smygpremiären. En del scener var verkligen läskiga. Rekommenderas INTE till någon som har den minsta anknytning till personer som dött i vattenkatastrofer. Den var oehört grafisk och detaljerad när båten välte. Annars var det faktiskt en riktigt bra katastrofrulle. Josh Lucas har de mest fantastiska blå ögon och Kurtan är alltid kul att se på bio. =c)

Inga kommentarer: