torsdag, april 13, 2006

Skärtorsdag

I går fick jag äntligen hem mönstret till mitt nya projekt, så nu sitter jag och försöker förstå vad det står. Jag inser att jag nog måste plocka fram ordboken eftersom det är en massa ny ord. Jag har aldrig läst stickmönster på engelska förrut. Lyckades klura ut att 'purl' betyder avig, men det finns mer som förvirrar. Garnet jag köpte blev lite blekt för min smak, men eftersom det är en sommarsjal så kommer det nog att bli jättefint när det är klart. Undrar hur lång tid det tar? På mönstret står det att nivån är: moderately experienced knit. Undrar om jag kan räkna mig dit? Den andra sjalen är färdig och hänger här. Måste bara spänna ut den, men det får jag vänta med tills jag får lite hjälp. Vet inte riktigt hur man gör och man behöver lite pinnar att spänna ut den med också. Funderar på var jag kan hitta sådana? Hade tänkt att låna stickguruns, men inser att om jag skall fortsätta med sånt här är det nog lika bra att skaffa egna. Gick och frågade i min sybehörsaffär, men de hade inget sådant. De rekommenderade dock att skaffa vanliga metallstänger från en byggmarknad. De kan man få i den längden man behöver. Skall fråga stickgurun var hon hittade sina.

På tvfronten har jag de senaste dagarna ägnat mig åt att se alla delar i en engelsk vampyrserie. Tyvärr gjordes det bara 6 delar och det tog slut när det verkade bli spännande. Annars var det lite cool att se engelsmännens uppfattning om vampyrer som elakingar som vill ta över världen. Den verkade vara en ganska lågbudgetproduktion. Inga supereffekter, men det behövdes inte. Den var ändå spännande nog. Lågmäld som de flesta engelska deckare brukar vara. Jag tror dock inte att den skulle ha kunnat hålla mitt intresse så länge.

Påskhelgen blir hela 3 dagar lång för mig. Ledig fredag, lördag och söndag. Jag har dock tagit extrajobb på måndag för att kunna betala mina felaktiga inköp. Det bästa med extrajobb på min arbetsplats är att det blir SÅ mycket pengar för ganska lite jobb. Har jag tur så ligger stockholmarna och är bakis på annandagen och då blir det också lugnt. Har jag otur så passar de på att ringa om allt de inte orkat ringa om tidigare. Hoppas solen skiner för då går de ut istället för att sitta hemma och komma på saker att ringa om. =c)

Häxa med kvastSom häxa vill jag bara tala om att det är superbra att bo på Blåkulla en Skärtorsdag. Man behöver inte flyga någonstans, man är ju redan där. =c)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stickgurun köpte sina via Heirloom knitting, men tycker nog att du lika gärna kan skaffa ett par på byggaffärn. Det är bara ett bar metallstänger och några säkerhetsnålar.

LupaVarg sa...

Din ödmjuka lärjunge tackar för informationen och tipset. =c)