lördag, maj 07, 2011

Är du blind kvinna?

De senaste två veckorna har jag varit i ett datorrus. Bestämde mig för att ändå skaffa den nya datorn och tog kontakt med min dataguru igen. Hon och jag gjorde om inköpslistan vi kommit fram till förra gången, eftersom en del saker inte fanns i lager, och jag beställde alla delarna från Webhallen. Fick skjuts från kära mor, eftersom jag inte var säker på hur stora lådorna var och fick hem allt i tisdags. Datagurun gjorde ett framträdande i mitt hem och vi satte ihop skräpet. Vi lyckades dock inte helt på första försöket, så jag skickade hem den trevliga människan, med datorn under armen. Fick sedan meddelande, via Google Talk, att hennes karl upptäckt att de mikroskopiska trådarna på CPUn var böjda. Han böjde tillbaka dem, vilket inte rekommenderas av datahandlarna, men funkar utmärkt enligt alla forum man konsulterar. Vips började dataskrället funka ordentligt. Jag och datagurund stämde träff dagen efter och jag åkte hem till henne med en pirra under armen. Vi satte ihop alla delar, som plockats isär för felsökningen, och började försöka installera Windows 7. Det gick inte eftersom datorn vägrade att fatta att man kunde boota upp från en USB-pinne. Efter ett evigt tjafsande försökte vi med dataguruns dator, som också plockats isär vid felsökandet, men den ansåg att den inte levde över huvud taget. Tillslut lyckades dock datagurun övertyga min dators BIOS, att det gick bra att starta upp från USB:n, och vips installerades operativsystemet. Fantastiskt!
Jag tog med mig burken hem igen, och jag måste nog gnälla lite över att SL ansåg att det var gamla tåg som gällde just då, vilket innebar att jag fick lov att baxa upp databurken för de trappsteg dessa vagnar är utrustade med. Vid avstigningen fick jag dock hjälp från en fantastisk medresenär, och det gick mycket mer smärtfritt att komma ur tåget än det gjorde att komma in. ;c)

Väl hemma somnade jag som en stock och började inte leka med datorn förrän nästa morgon. Visade sig då att jag inte kunde sätta in mitt gamla tangentbord, eftersom jag inte kunde hitta någon PS/2-port. Köpte mig en adapter för att sätta in i en USB-port istället. Det funkade inte eftersom det inte fanns några drivrutiner som funkade. *suck* Gick tillslut till Kjell & Company och köpte mig ett nytt tangentbord för 99 kr. Tog upp detta med min dataguru imorse, som undrade varför jag inte använde den PS/2-port som skulle finnas? Jag förnekade stenhårt det att någon sådan fanns, men fick tillslut titta efter igen, och nog FAN fanns den där!

Så nu sitter jag här med en fullt fungerande dator. =cD
Tack för hjälpen, kära dataguru!

Inga kommentarer: