tisdag, april 05, 2011

Homo, hetero eller bi?

Hur kommer det sig att människor, som haft långa heteroförhållanden och sedan hittar någon ny av samma kön som de själva, automatiskt blir homo? Borde de inte bli bi? Att vara homosexuell betyder ju att man aldrig kan tänka sig ett heteroförhållande. Visst finns det människor som lever som hetero, men egentligen är homo och när de äntligen blir "fria" att leva som de egentligen vill, är de ju självklart homo. Det finns dock människor som blir kära i andra oavsett vilket kön de nu har. Sådana vandrar mellan de olika könen utan att bekymra sig om vilket kön den nya förälskelsen har och enligt vad jag tror är de bisexuella. Men varför kallas de alltid för homo utan hänsyn till vilka sorters förhållanden de haft tidigare eller kan tänka sig ha i framtiden? Borde man inte i denna situation istället kalla dem bi?

Jag blir förbannad när folk alltid skall sätta rubriker på folk, men om de nu måste göra det kan de inte åtminstone sätta en mer korrekt sådan?
Published with Blogger-droid v1.6.8

1 kommentar:

elin sa...

Bi-arnas överskridande mellan könsgränser kanske är mer "hotfullt" för majoriteten av heterosexuella än det uttalat homosexuella? "Vem som helst" skulle ju kunna vara bi och stöta på en, oh hemska tanke! ;)
Bland gay-folket är bin ibland sedda med misstanke (åtminstone bland kvinnor, verkar det som.) Ett långt större antal män än kvinnor betecknar sig själv som experimentella, en inte lika iögonfallande etikett. (Min erfarenhet efter flera år på communityn QX/Qruiser.) Det var för mindre än ett halvår sedan som jag hittade uttrycket 'biamorös/sensuell'- något som stämmer bra mycket mer på mig än bisexuell.
Etiketter är överlag ett hopplöst sätt att dela upp folk i - vi är väl inte kategorier på ett bygglager, vi är människor, förmögna att känna kärlek, oavsett kön etc.
Tycker jag alltså. :)