tisdag, juli 20, 2010

Det där med lösen

Hur många lösen/koder måste du komma ihåg? Jag har försökt att hålla mig till olika lösen/koder på ALLA olika ställen. Man har ju läst i IT-pressen, att man skall ha olika lösen till olika saker, och inte köra samma på allt, men nog fasen blir det svårt tillslut. När jag kollade sist hade jag 15 olika koder/lösen uppskrivna på 'hemliga' ställen, vilket enligt expertisen inte är rätt. Du får nämligen inte skriva upp dem, så att de kan hittas av någon obestämd skurk, och absolut inte på datorn som kan bli hackad av samme skurk. Självklart glömmer man bort den där koden man inte använder så himla ofta och nog fan måste man då skicka efter ett nytt, göra en reset eller bara glömma att logga in över huvud taget. Senaste problemet var med min trådlösa router. Jo, jag har sagt till alla som frågar att "glöm inte att skriva upp koden", men tror ni att jag följer mitt eget råd?! NÄ, självklart inte. Kan man kanske skylla på hjärnblödningen, eller är det bara vanligt taskigt komihåg? Efter att ha testat alla koder/lösen jag lyckas skaka fram, fick jag idag ta tjuren vid hornen och göra den där reseten. Det är ingen enkel sak eftersom alla inställningarna på routern, squeezeboxen och mobilen måste göras om. Det tog BARA två timmar så var glad för fan. *suck* Nu är jag dock inloggad på routern igen och jo, jag använder ett gammalt välkänt lösen, med lätt variation, som jag faktiskt kan komma ihåg i sömnen. Nej, det är inte rätt, men det är mycket lätt. Både för mig och den okände skurken, om han besvärar sig med ett besök. ;cP

Inga kommentarer: