måndag, augusti 10, 2009

En dag på jobbet

Exempel på felanmälan från mig till nästa instans:

SJs resebokningsnummer, verkar vara felkopplat och leder till att de som ringer hamnar hos vår kund. Har ringt nummerleverantören för att de skall rätta till detta, men de behöver en felanmälan från oss.

SVAR: Jag förstår inte ditt ärende riktigt men antar att du menar att man kommer till SJs kundtjänst då man ringer kunden? Isåfall har kunden själv aktivt gjort en vidarekoppling (eller någon annan som har haft åtkomst till ks telefon) så be kunden ta bort vidarekoppling. Ser inte att nångot annat skulle kunna göra detta.

Mitt svar på detta IQ-nollade svar blev: Jag vet inte vem jag skall vända mig till i detta ärende, men det svar jag fått verkar lite korkat?! K kan knappast göra en vidarekoppling FRÅN SJs bokningscenter? Hade varit en annan sak om det varit TILL, men så är inte fallet och det framkommer ganska klart i felbeskrivningen. Vad gör vi nu?

SVAR: Hej , som det står i serviceärendet så ska kunds telefon vara kopplad till sj, inte tvärtom.
Vem är det som kopplat vem vart :)

Mitt svar: Om jag förstått saken rätt är det SJs telefonoperatör som pekar till fel nummer. Kan iofs vara någon på SJ som vidarekopplat till min k. Verkar dock lite knasigt. Enligt leverantören måste vi felanmäla till dem. Alltså gjorde jag ett serviceärende och fick då det här knasiga svaret från den som kollade. =c/ Kan vi möjligen göra det rätt så k slipper få knasiga SJresenärer i telefonen?

SVAR: Hej, kund har inga tidpunkter, jag har suttit och kollat efter nummer som återkommer, och kan inte hitta nåt speciellt nummer som återkommer, skulle behöva en tid och ett datum för att kolla detta.

Mitt svar på blev denna gång (och nu är jag faktiskt redigt förbannad): Kunden får ju samtal från OLIKA personer som ringer till SJs bokning. Testa och ring numret själv så får du se. Du kommer att hamna hos kunden. Det är inga speciella tider som gäller och inte ett nummer som återkommer.

SVAR: Hej, okey, Låter lite skumt, normalt sätt så brukar sj nummer ha en viss belastning, men kollar man vilka nummer som ringt till kunden så är det runt 10 max 15 vissa dagar, inga vissa andra dagar.

Ännu ett svar på detta från mig (nästan uppgivet): Kanske ligger det ett överbelastningsskydd som vidarekopplar till andra nummer när det blir för många i kö och ett av dessa nummer är då vår kunds? Vad vet väl jag... jag sitter bara på telefonisupporten. SJs telefonileverantör, vill ha en felanmälan från oss. Kan vi kanske göra en sådan?

SVAR: Okey,. Ska se vad jag kan hitta på.
Ett mejl 5 min senare: Pratar med sj nu :) Vi kan bara felanmäla våra egna nummer, vi kan inte felanmäla ett annat bolags nummer, så får vi se vart detta slutar :D.
Mejl 10 min senare: Sj felanmäler numret med :).

---

Vid det här laget har jag gått ned för räkning och håller febrilt tummarna för att vi lyckats. Men varför skall det ta sån jävla tid?! Jag vill bara säga att det första mejlet jag fick som svar inte var samma personen som skrivit alla andra.

1 kommentar:

elin sa...

jobbannons i dagens metro:
http://www.edb.com/se/Jobba-pa-EDB/Lediga-jobb/A-kassesupport--Helpdesk-/