torsdag, mars 08, 2007

Film för hela slanten

Jag har tittat på många filmer de senaste veckorna. Tog mig i kragen och försökte se några av de Oscarsnominerade rullarna. Tänkte vara lite PK för en gångs skull och inte bara blåsa på med pang-pang-action. ;cP

The Departed

Jag är ledsen, men jag förstår inte varför denna film fick Oscar för bästa film? Den var tråkig, pretto och förutsägbar. En kopia av Donnie Brasco i vissa partier och i själva idén. Skillnaden var väl att DiCaprio aldrig egentligen identifierade sig med skurkarna. Annars var det samma soppa. Måste dock erkänna att jag här blev imponerad av DiCaprios rolltolkning. Han gjorde ett bra jobb? Vad hände? Kanske han är en av dem som blir bättre med åldern? Han är iaf 35 nu.

Blood Diamond

Jag måste erkänna att jag verkligen inte ville se denna film. Samhällstillvänd och massivt PK. Det gör att jag blir alldeles anti och bara säger NEJ med stora bokstäver. Och där fick jag så jag teg. Vilken fantastiskt bra rulle. Ypperligt utförd och spännande så det förslår. Jag blev ännu mer imponerad av DiCaprios jobb. Han var verkligen diamantsmugglaren Danny Archer. Inte vet jag om han faktiskt lyckades med den sydafrikanska dialekten, men jag kände mig övertygad. Att Djimon Hounsou är en superb skådis har jag aldrig ifrågasatt och här gjorde han som vanligt allt rätt. Det var så jäkla spännande. Jag fick lov att hålla händerna för ögonen på ett par ställen och i en del scener bara grät jag. Rekommenderas varmt!

Pan's Labyrint

Fick höra att den skulle vara otäck och jobbig. Drog mig alltså för att se den, men tillslut föll jag ändå till föga. Tyvärr blev jag aldrig engagerad i filmen. Den var snygg och det var bra effekter, men jag kände inte att jag faktiskt brydde mig om huvudkaraktärerna. Satt mest och väntade på att den skulle ta slut.

The Pursuit of Happyness

Will Smith och hans son Jaden gör ett bra jobb, men fan vad det är deprimerande. Allt går fel som kan gå fel och Wills envishet är det enda som gör att det går framåt. Snacka om att slå huvudet i väggen. Tyvärr engagerade filmen aldrig och den kändes ganska meningslös. Jag blev inte ens glad för deras skull de gånger det gick bra för dem.

Dreamgirls

Precis det jag önskade mig. Fantastisk musik, snyggt filmad, coola skådespelarprestationer och vilka röster!


Det enda jag fortfarande vill se, av de filmer som blev Oscarsnominerade, är The Queen. I och för sig ligger Babel också här och väntar, men jag har ännu så länge inte sett den och den har väntat sedan i januari.

1 kommentar:

Anonym sa...

Babel är PK - men en sevärd sån...