fredag, februari 16, 2007

Cesar Millan - mannen som talar med hundar

Det diskuteras en hel del om denne man i mina hundvänskretsar. Alla pratar om hur himla bra han är och vilket fantastiskt jobb han gör. Han är helt enkelt en underbar "hundpsykolog" som uppnår otroliga resultat på mycket kort tid. Jag hade aldrig sett dessa program, som går på TV4 Plus, så jag tog mig i kragen och tog ned några program. Efter att ha sett 5 delar förstår jag varför han har så snabba resultat med hundarna. Stackelhalsband används! Dessa halsband är såvitt jag förstår förbjudna i Sverige, men fullt tillåtna i USA.

Varför pratas det inte om detta när "hundpsykologen" diskuteras. Och varför går allt hela tiden ut på att hunden skall domineras? Alla problem går att fixa om du bara dominerar din hund. Självklart skall du vara ledaren i er flock, men att bara dominera ett beteende (symptomen) gör ju inte att problemet försvinner? Det enda som händer är att hunden inte längre vågar ge uttryck för "sjukdomen".

Inga kommentarer: