fredag, maj 30, 2014

Har du tråkigt?

Det har inte jag. Idag fick jag nämligen en käftsmäll från AF, eller närmare bestämt, min handläggare på AF. Hon ringde kl 17 för att informera mig om att jag blir arbetslös med början på söndag. Enligt henne har det skett en felräkning på hur lång tid jag kan utnyttja bidraget för nystartsjobb. Enligt min handläggare har de räknat fel med ETT ÅR! Detta skulle alltså innebära att de inte kan bevilja mig det som lovats muntligt, fram till slutet av augusti.

Men tack så in i helvete mycket!

Mina frågor till henne var då bl.a. hur det kom sig att de inte lyckats få koll på detta något tidigare, och informerat mig mer än EN dag innan det träder i kraft? Jag undrade också hur det kunde vara mitt problem att DE räknat fel? Varför ska min arbetsgivare och jag lida för att de är så klantiga? Hennes svar blev inte särskilt informativt, utan hon skyllde på att hennes chef inte skulle gå med på någon förlängning till augusti. Kanske skulle han gå med på några fler dagar. Kanske en hel vecka! Jag informerade henne om att han skulle bli tvungen att gå med på att bidraget skulle räcka till augusti, som det var sagt, och inte en dag mindre. Dessutom skällde jag på henne igen över att beskedet kom så sent och tätt inpå. Frågade också hur hon tänkt sig att min försörjning skulle fungera, då jag tänkt spara av lönen de sista månaderna och att jag nu inte hade någon buffert. Ville hon att jag skulle bli tvungen att gå från hus och hem?

Nej, nej, kära läsare! Ni behöver inte oroa er, men tanten behövde skrämmas upp lite. Hon verkar nämligen inte ha den minsta kontakt med verkligheten och verkliga människor. Som tur är har jag lärt mig en del de senaste åren. Man sitter aldrig säker och det lönar sig att förvänta sig det värsta. Då blir man inte chockad när det händer. Utan mer "vad var det jag sa? Jag är en optimist. Det kan alltid bli värre." Så nu kanske jag borde se mig om efter nästa skit, som antagligen väntar runt hörnet. Jag har iaf haft det ganska ok i två år nu, om man jämför med hur jävligt det faktiskt kunde vara. Alltså anser någon högre makt att det är dags för mig att få nya utmaningar? Jag hoppas verkligen inte det, men som sagt "Det kan alltid bli värre".

1 kommentar:

Undertecknad sa...

Borde egentligen inte bli förvånad. Det är rätt typiskt FK och AF att ha nollkoll.

Tur du är optimist, då är du väl förbered ;-)

Pözz från en ickestudsande tiger