lördag, november 23, 2013

Hantverkare är ett eget släkte

Och inte hjälper det att ha dem i familjen. Min lägenhet är fantastiskt välbyggd och snygg. Det finns dock detaljer som man upptäcker längst vägen. Inte vet jag varför dessa småmissar existerar, men det gör de. De som går att fixa enkelt har jag rättat till, men det dyker upp några ibland som jag inte vet hur man gör med. Självklart ringer jag då pappsen och ber om hjälp och då blir det långa väntetider. Han jobbar ju.
När jag förlorar tålamodet, efter att ha påmint ett otal gånger, börjar jag med efterforskningar. På så sätt har jag lyckats lösa en del på egen hand, men ibland går det bara inte att hitta någon manual på grejen som inte funkar. Jag lyckades hitta manualen på den jättelika duschblandaren, som inte gick att få tillräckligt varmt vatten i. Jag har också bett om att den skulle bytas ut då den tog nästan 30 cm av duschutrymmet. När jag förlorade tålamodet tog jag saken i egna händer och bad rörmokaren att göra jobbet, när han ändå var här för att fixa den läckande handdukstorken. Sagt och gjort det blev en ny och bättre, men när jag såg hur enkelt det var, blev jag förbannad. Varför inte bara informera om hur enkelt det var, eller lämna den förbannade manualen, för fästanordningen, där det säkert stod? Nu menar jag inte att rörmokaren skulle ha gjort det, utan farsgubben. Då hade jag inte behövt ta första bästa duschblandare och det hade inte blivit så dyrt.

Idag badade jag Loke och när vattnet inte rann undan ordentligt, insåg jag att jag måste rensa avloppet. Det ser inte ut som något jag haft förrut och det satt två skruvar i gallret, vilka jag antog höll ihop det hela, men när jag väl skruvat ur skruvarna visade det sig att de endast satt i något som såg ut som en sorts distans och alltså inte behövdes tas bort. Dessa skruvar har hindrat mig från att testa under det år jag bott här, men nu när det visade sig vara så in i bomben enkelt, blev jag förbannad igen. Varför finns det ingen jävla manual?

Kära hantverkare, om du gör ett arbete som kräver en manual, lämna då den hos kunden. Då förhindrar du en massa frustration och ilska, för den som sedan skall använda och kanske fixa mackapären, när du gått därifrån.

Inga kommentarer: