söndag, oktober 27, 2013

Bulor och bodar

Bulan i pannan har nu i princip helt försvunnit. Detta endast pga att jag inte gjort något alls. Om man inte räknar de stora doser av Alvedon som jag tog innan jag gick och la mig på kvällarna. Alvedon och Voltaren är inflammationshämmande, vilket gjorde att jag antog att det skulle hjälpa mot ett svullet huvud och voila! Hey presto, bula nästan helt borta.

Igår hade vi trädgårdsdag i området, och jag roade mig med att mestadels räfsa löv. Lyckades också prata in mig med vår gårds trädgårdsansvariga, Gunilla. Jag informerade om att kvinnorna, som brukar lapa sol hela somrarna, klagat på att det är mest skugga på sidan åt öster. Detta beroende på tre mycket gamla och eländiga lönnar, som står där. Eftersom kvinnorna själva inte får fingret ur rumpan så frågade jag Gunilla om vi inte kunna fälla träden och kanske plantera körsbär istället. Hon tyckte det var en strålande idé, och eftersom de ändå skulle fälla andra träd i området kunde de passa på att ta dessa träd då också. Då var det fixat och det tog tre minuter. Fattar inte att tanterna kunde ta tag i detta istället för att klaga så förbaskat?

Idag har jag roat mig med att tömma mitt förråd, som skall bytas ut denna vecka. Jag har också tagit bort kompostgallren, som inhägnar tomten. Detta för att gubbarna skall få bort det gamla och in det nya. Jag har också klippt bort kaprifolen, som kryper in från grannen. Han har sagt att han ändå skulle ta bort den, men inte orkat än så jag passade på när jag ändå höll på. Jag ställde också gallrena runt mina nyplanterade växter och hoppas på att de då skall vara säkra mot att bli nedtrampade av arbetarna. I förrådet upptäckte jag att det fanns väldigt bra trätrall, som jag ställde undan tills jag vet vad jag ska göra med den. När det nya förrådet är på plats tänker jag fixa så att det går att hänga upp redskapen, spadar och sånt, på väggarna. Då blir det bättre med plats. Hyllor skall upp för att kunna ställa krukorna på. De kommer att skruvas fast bättre än de gamla. Vill inte att den stora krukkraschen upprepar sig. Det kommer bli så fint att jag nästan kan flytta in där. :-P

Mamma köpte två japanska blodlönnar åt mig på rean. Hamnar förstås i nästa dilemma; var ska jag sätta dem? Den ena är satt i kruka och den andra väntar på att en skall bli ledig. Vi får se hur jag löser det när de blir för stora, eller när en bättre idé dyker upp. Blodlönnar är så vackra. Dessa är av sorten Bloodgood.

Inga kommentarer: