fredag, december 07, 2007

Laglig?

Att vara laglig är jäkligt omständigt. *suck* Jag tog mig i kragen och besvärade mig med att ladda ned musik från CDON och försökte sedan ladda över den på min mobil. Det gick inge vidare kan jag ju tala om. Det skall synkroniseras åt alla håll och kanter och sedan ser det faktiskt ut som låtarna hade flyttats över, men när jag kollade på mobilen var de inte där?! Försökte en massa gånger... samma resultat. Till saken hör att du heller inte får ladda över musik du köpt från datorn till MP3-spelare hur många gånger som helst. Det är en viss kvot av tillåtna synkroniseringar inlagda. Detta gör att man (läs: jag) hela tiden oroade sig för att ha använt upp alla tillåtna försöken. Konstigt nog visade det sig att även om jag enligt konstens alla regler synkroniserat över alla låtarna fyrtioelva gånger på min mobil hade jag ändå lika många försök kvar? Det är något jävla fel som är trasigt, var slutsatsen jag drog och gick till jobbet och funderade.
Man har också ett antal bränningsförsök för låtarna. Uppgifterna var att denna skiva kunde jag bränna 5 gånger innan den blev "låst". Hmmmm... What to do? ;cP
Jag brände skivan och rippade den sedan i MP3-format. Lade över dessa filer på mobilen och vips kan jag spela dem när jag är ute med djuret. Hurra! När skivan väl är bränd verkar det också som de där "tillåtna" gångerna är glömda. Nu kan jag rippa skivan hur många gånger jag vill?

Slutsats: Jag har full förståelse för folk som är egenmäktiga och hämtar ned de redan rippade låtarna på nätet. Att vara laglig är alldeles för jävla omständigt. =c/ Jag har iaf betalt för just dessa skivor och kommer antagligen göra det i framtiden också (då och då), men då köper jag den nog färdigbränd i snygg omslag. Det kan det vara värt. =c)

Inga kommentarer: