måndag, september 17, 2007

Filmtajm!

För att bryta mönstret med all denna klagan på jobbet så gör vi en paus och pratar film i stället. Jag har sett flera riktigt bra filmer under veckan.

The Bourne Ultimatum
Av någon underlig anledning envisas jag med att se nya filmer i serier där jag inte gillat de tidigare delarna. Ingen vet varför. Svaret kan vara att jag tror att jag kanske kan bli överraskad och en film jag såg i veckan uppfyllde detta. Jag har sett de två tidigare filmerna i denna Bourne-saga. Kan inte påstå att jag gillade dem, men jag kunde ändå inte motstå att se den tredje filmen. Filmen är inte den bästa jag sett i actiongenren, men den är faktiskt jävligt bra. Massor av action gjord på ett sätt som gör att filmen blev riktigt spännande. Det negativa med filmen var dock att de spelade in med handhållen kamera, vilket gör mig alldeles snurrig i huvudet. Nåja, det var en mindre nackdel i det stora hela. Det finns bl.a. en jaktscen i filmen där Matt Damon kastar sig mellan husen genom fönstrena. Husen står så tätt att det går att hoppa över till nästa och det gör han... genom fönstrena. Satan vad snyggt det blev. ;c) Annars tycker jag att Matt har haft samma problem som Leonardo DiCaprio. Han har helt enkelt sett för barnslig ut för att man skall kunna köpa att han är en hemlig agent med lång erfarenhet av att mörda folk. Nu har han dock börjat hinna ikapp, vilket gjorde att man nästan kunde tro på scenariot.

Fracture
Tänk att det kan bli så fruktansvärt spännande, när man redan från början vet vem som gjort vad och enda frågan är hur. En riktig nagelbitare alltså. Man blir så förbannad på Anthony Hopkins rollfigur i den här filman och man vill bara sätta dit honom och hans överlägsna attityd. Ryan Gosling är som vanligt lysande. Inte mycket att lägga till där. Han är bra helt enkelt. =c)

Mr. Brooks
Jag har länge funderat på att se denna film, men inte kommit mig för. Tänkte att det kunde vara intressant att se vad Kevin Costner gör åt rollen som seriemördare. Det är ju inget man förväntar sig att se honom spela. Jag blev glatt överraskad av är att det är flera mycket bra skådisar med i filmen. Jag kan inte påminna mig att jag sett något om det i tidningarna? Demi Moore och William Hurt bidrar till att filmen blir så mycket bättre än jag förväntat mig. Den var faktiskt jättebra och det finns flera lysande situationer i förhållandet mellan Kevin och William som gör hela filmen. Otroligt bra och spännande den också.

1 kommentar:

Anonym sa...

tack för filmtipsen!
:-)
själv har jag sett Hitchcocks 39 stegen och En dam försvinner, och de är fortfarande underhållande om än lite malätna i actionscenerna...
Värdshuset Jamaica somnade jag mitt i...
Nytt i DVD-hyllan (eller inte så nytt) Ella enchanted, så söööööt!!
Ed Wood med herr Depp, också söt, vilken skröna!!