torsdag, september 07, 2006

Backup is the shit!

Jag tog mig i kragen och mördade min dator igen. Av icke politiskt korrekta orsaker gör jag det en gång om året och nu var det alltså dags. Jag gjorde faktiskt också en halvhjärtad backup på det som jag absolut inte ville förlora. En väninna har tispat mig om att man kan göra multisessionbränningar med Nero, vilket skall innebära att programmet har koll på vilka filer som har kommit till och ändrats. Sedan skall programmet bara bränna dem och inte de gamla som redan finns på skivan. Jag har varit duktig och gjort den sortens brännigar tre gånger på min skiva och tänkte att det var ju bra. Egentligen behövde jag ju inte göra detta, eftersom jag vet att det kommer att ordna sig, men jag tänkte att det var lika bra att för en gång skulle följa mina egna instruktioner. Alltså gjorde jag en halvdan backup. Sedan tog jag en gammal startdiskett och skrev format c:. Tjo, vad det gick, men när sedan datorn startade om var allt som vanligt. Den hade alltså fortfarande operativsystemeet installerat, men en av de hårddiskar som INTE skulle formateras var tom och formaterad. Vad fan hände? Tänkte att jag kanske faktiskt skrivit fel disk och gjorde om det. Nejdå, fortfarande fel disk som blev formaterad?! Efter en del efterforskningar och funderande kom jag fram till att den där jävla startdisketten jag använde var långt efter sitt "bäst före"-datum. Den var så gammal att den faktiskt inte kunde se att jag hade fyra olika hårddiskar utan körde på bara två. Alltså tog den och formaterade den hårddisk den ansåg hette c:. Jag tackar gudarna för att den inte tog de hårddiskar med de icke politiskt korrekta innehållet. Då hade jag dött!
Nåja, tänkte jag. Var ju duktig och gjorde den där multisessionskivan... Men vad fan?! Jag kommer inte åt allt innehållet? Programmet har bränt tre olika spår på skivan och windows känner bara igen ett? Vad fan ska man då ha det till? Jag kommer inte åt informationen på skivskrället. Jag kan se det om jag använder programmet som brände, men jag kan inte föra över det till hårddisken igen?! Fan och jävla!!!
Pratar med polare och hämtar sedan hem ett program som kan läsa och hämta raderade filer. Och vips har jag 50% av det jag trodde var förlorat för alltid igen! TJOHOO!


Vad har jag då lärt mig av detta?

    1. Gör alltid en fullständig backup, men inte på multisession.
    2. Du kan formatera din dator hur mycket som helst. Det går alltid att rädda delar av infon ändå.
    3. Gör inte backuper när de människor som faktiskt kan hjälpa med vissa problem är bortresta. (Det bäddar för frustrerade utbrott i väntan på att de skall komma hem igen!)

Inga kommentarer: