torsdag, maj 18, 2006

Balkongen

Nu är balkongen äntligen färdiginredd. Blommorna jag vill ha är där och det är städat och fint. Jag köpte mig 3 stycken olika kaprifoler, med förhoppningen om att de skall blomma var efter annan, vilket skulle resultera i att jag får blomning från juni till september därute. Det är ju en utopi, men jag lever på hoppet. =c) Trädet i förgrunden är en Magnolia Stellata och om jag lyckas få den att överleva skall den blomma den här tiden nästa vår. En önskedröm som antagligen inte kommer att uppfyllas, men jag lever ju som sagt på hoppet och har man inte testat får man ju aldrig veta. Det är förresten samma sort som den som växer i stubben i Hagaparken.

Kära Elin, jag är ledsen, men det går inte att ha frukost där ute. Hur het sommaren än är kommer balkongen vara för kall på morgnarna. Det är först mitt på dagen och kvällen, som det är varmt där, och då är det för det mesta ALLDELES för varmt. Jag skall, som jag gjort de senaste åren, fixa ett solskydd (skuggväv), vilket åtminstone bör göra det möjligt för korta besök på eftermiddagen. Förhoppningsvis kommer detta också att göra att blommorna inte dör i hettan. Kanske medför det också att doften av kaprifol kommer lite tidigare, och ligger kvar, än vad den gör på de som växer ute. Kaprifolen börjar ju först dofta när luften svalnat något på kvällen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad mysigt det är med en inredd balkong! Vi har också ordnat våran, det ger verkligen HÖG trivselfaktor till hela hemmet. Tyvärr har inte vi heller morgonsol, men jag hoppas på så heta sommarmorgnar att man kan äta i frukost i skuggan. Fast än så länge har det varit för kyligt/regnigt.