lördag, november 23, 2019

Tiden går så fort

Snarkande valp. Det är sällan hon är så här stilla. Hon går under alias "Duracellkaninen". Vi älskar henne högt, även om killarna känner att hon är alldeles för aktiv. Nu när hon kommer upp i soffor och fåtöljer känner sig Ymer extra terroriserad, men han gör sitt bästa för att komma undan när det blir för mycket.

Hon gick ut starkt med rumsrenheten, men har de senaste 3 veckorna fallerat alldeles för många gånger. Hon kissar nämligen i sängen, och mitt stackars duntäcke känner sig helt utarbetat och har blivit ganska tunnt och emligt, pga alla tvättarna. Förhoppningsvis kommer det att gå bättre inom kort, men det är faktiskt första gången, som jag har haft en valp, som kissar både i sin bädd och sängen. Har aldrig hänt mig förr.
En sak som jag grämer mig över, är uppfödare som inte erkänner att de inte helt följer rasstandarden i sin uppfödning. När jag säger saker, som uttryckligen står i standarden, säger uppfödaren att det inte står där, men jag vet att det står eftersom jag precis läst det. Jag har två tibetaner, varav den ene inte följer standarden i storlek. Jag älskar honom ändå, men problemet är att den andre följer standarden, vilket gör att han alltid hamnar underst i lekhögen. Ett av skälen till att jag valde att ta en tik, var att jag tänkte att han kunde få en kompis i sin egen storlek, men som det ser ut just nu kommer hon också att bli för stor. Hon är underbar och mysig, men hon kommer alldeles snart ha växt om honom.
Hon väger nu 5.2 kg och är lika hög som Ymer. 

Annars lever jag mitt liv som vanligt. Försöker fortfarande hitta något bra ställe att flytta till, då det här området blivit ett helvete. Kan inte gå ut i skogen och promenera, utan att bli nerkörd av cyklister, och nedsprungen av joggare och alla skolungar. Skolor, fritids och dagis anser att vårat naturreservat är till för dem och alla andra ska bara hålla sig ur vägen. Det gäller förresten inte bara dem, utan joggare och cyklister också. I morse gick jag ut med hundarna klockan 8, och inte fan fick man gå i fred. Nä, jag måste komma härifrån. Det är dock väldigt svårt att hitta någonstans där man vet att man inte kommer att behöva flytta ifrån igen. 

Inga kommentarer: