tisdag, juni 18, 2013

Loke, fästingar och jag

Loke är en fästingmagnet. Det är inte någon nyhet, då alla mina hundar har varit sådana, men sedan förra sommaren har vi lyckats hitta knepet som gör vardagen något mer fästingbefriad. Skudo Pet är fantastiskt bra! Från att ha fått flera fästingar om dagen, blev det kanske en i veckan. Från början hade vi fått infon om att det skulle gå att byta batterier i den, men när det väl kom till kritan gick detta inte att göra. Detta innebar att jag fick lov att köpa en ny, nu när batterierna dött, och som bevis på att den funkar kan jag rapportera fyra fästingar på Loke på första promenaden utan fungerande Skudo Pet. :-O I affären kostar den ca 340 kr eller mer, men via internet kan man få den för en hundring mindre.

I helgen planterade jag äntligen min nya klematis George. Jag tog mig dessutom mod att flytta Zephirine Drouhin. Även om den faktiskt skall vara skuggtålig tror jag att den satt alldeles för mörkt för att trivas. Nu har den fått en mer öppen placering, och har solskydd till att börja med. Den har ju inga bra rötter på den nya platsen, och till dess att de utvecklats, får rosen bo bakom en handduk. På grund av denna flytt gissar jag att jag inte kommer att få njuta av någon blomning i år, men det kan vara värt att vänta. Vill ju att den skall må bra och trivas. :-)



Nävan jag fick av grannen blommar jättefint och jag inser att jag nog har en förkärlek för blålila blommor nu för tiden. Det är bara att titta på tulpanerna och klematisen Kajsa. Den nya ros, Rhapsody in Blue, som jag köpt och planterade för två veckor sedan, drar också åt det hållet i färg.


Det är tur att jag åtminstone har hållit mig till mer blått än lila på riddarsporren utanför köksfönstret. ;-)

Mitt nya liv här på Skogstorpet går i lila, blå och rosa toner. ;-D

Inga kommentarer: