torsdag, januari 10, 2013

Saker att hetsa upp sig på

Jag hetsar bla upp mig på att det skall vara lika dyrt att köpa en ebok som det är att köpa samma bok i pappersformat. Varför är det så? Det kan väl ändå inte kosta lika mycket  att göra boken i digitalt format och inte heller behöver butiken ha en fysisk lokal att betala hyra för. Sådant gör mig förbannad. Nästa sak jag hetsar upp mig på är att om jag köper eboken kan jag inte enkelt välja vilken läsplatta jag vill använda, då det är distributören som bestämmer det åt mig. Iaf om jag vill ha boken relativt tidigt efter utgivandet. Jag har köpt mig den där Sonyeläsaren som jag är mycket nöjd med, men boken jag köpt finns bara i Kindleläsar format, vilket iofs inte skulle vara ett problem om jag bara kunde konvertera filen, men den hittar jag inte på plattan som jag laddat ned den till. Vad använder Kindle för filformat egentligen? :-[ Varför är det så jäkla krångligt och varför blir då folk förvånad över fildelandet när en pirat antagligen har full koll på var man hittar filen efter nedladdningen, vilket format den har, snabbt konverterar den till alla andra använda filformat och sedan delar med sig av dessa till alla som så önskar.

Inga kommentarer: