tisdag, maj 11, 2010

Mörkermåne

Besvikelsen på SKK är stor. Som hundägare vill man gärna att denna klubb också skall värna om hundens ursprung, men deras rovdjurspolitik när det gäller just varg, är upp åt väggarna fel. De skriver under på att de vargar som sköts i vintras skulle göra vargstammen starkare genetiskt. Är det ingen av dem som jobbar på klubben, som faktiskt läst vad som skrivits kritiskt om den politiken? Det vore som om vi skulle skicka ned ett antal jägare till gepardland och skjuta av den inavlade gepardstammen. Det funkar inte att skjuta av djur om du också inte tillför nya djur. När det gäller geparderna går det inte, då ALLA djuren är alldeles för inavlade för att det skulle kunna göra någon nytta. Här i Sverige vill man heller inte införa några nya vargar, eller jägarna vill det inte och det verkar som deras lobbyister är de som skriker högst. Till råga på allt har vargarna som skjutits visat sig vara mycket friskare än vad som sagts av jaktförespråkarna. Hans Ellegren, professor i evolutionär biologi vid Uppsala universitet, ser inte heller att inaveln bland vargarna är ett argument för jakt. Enligt honom minskar den genetiska variationen i stammen för varje djur som skjuts.
– Så länge stammen är så liten går det inte att vetenskapligt motivera jakt, säger Hans Ellegren. (källa DN, 20100112)

Ni som läser min blogg vet att jag faktiskt sökt jobb på SKK, men det kommer aldrig ske igen och just nu funderar jag på om jag skall gå ur klubben. När Bullen dog skulle mitt medlemskap just ta slut och jag funderade då på om jag skulle fortsätta att vara medlem. Bestämde mig iaf för att fortsätta att betala för att få se hundbilder och läsa artiklarna, men nu gråter jag mer än ler när jag läser tidningen. Det är så tydligt vinklat för jägarna och deras åsikter. Visst finns det ibland någon _liten_ insändare som säger bra saker om vargen, men det motvägs då också av _jättestora_ insändare MOT deras fortlevnad. Som vargälskare blir man mobbad av SKK och det gör mig så besviken.

Inga kommentarer: