tisdag, februari 05, 2013

Mer än tillåtet korkad

Jag har kastat mig in i eBokens komplicerade värld. Själva läsandet är ju inte så komplicerat, men det där med de olika filformatet är däremot en djungel. Iaf om du är dum nog att faktiskt köpa boken. Speciellt om du köper från Amazon.com där de gjort sin egen ebokläsare som heter Kindle. Deras idé är en superbra grej för Amazon, men om du bor i ett annat land och kanske vill köpa böcker från andra bokleverantörer eller inte har en Kindle, så är det inte lika kul. Jag köpte mig ju en Sonyebokläsare, som fungerar strålande, men den kan inte läsa Kindlefilerna. Är du lika knasig som jag och faktiskt vill ha betala för den där nya boken, tar du dig kanske mod till att köpa den från Amazon.com och försöker sedan komma på ett sätt att konvertera till ett filformat som Sonyn kan läsa. För det första måste man ha ett program som kan konvertera filerna och det program jag fick tips om heter Calibre. Så långt allt väl. För det andra måste du hitta filen du vill konvertera. Där hamnade jag i en återvändsgränd eftersom filen inte gick att hitta. Filskrället hade gömt sig och den fanns i att hitta någonstans på datorn. Fanns inga svar på Amazonsupporten och inga svar via Google. Efter en veckas fruktlöst letande gav jag upp och tänkte på annat istället. Idag hade jag mer än tråkigt på jobbet och började nya efterforskningar. Via långa och många omvägar lyckades jag hitta svar på en annan fråga, som även gav mig ledtrådar och lösningen till mitt eget problem, vilket visade sig vara totalt superenkelt. Därav titeln för detta blogginlägg. Nu när jag hittat filen är den konverterade och överförd till min Sony. Eureka!

Inga kommentarer: